*

Henri Heikkinen Häpeilemätön blogini

Mikä on kun työ ei kelpaa?

  • Mikä on kun työ ei kelpaa?

MTV3 uutisoi tänään, miten nuorten työttömyys kasvaa, kun avoimet työpaikat eivät nykynuorille kelpaa. Uutisen mukaan tilanne on huolestuttava koko maassa, mutta erityisen paha Kymenlaaksossa, josta uutispätkään oli haastateltu paikallista McDonalds –yrittäjää. Hänen mukaansa ravintolassa on tälläkin hetkellä auki 10 paikkaa, johon kuudestasadasta nuorisotyöttömästä ei tahdo löytyä tekijöitä.

Ongelma on akuutti myös Oulussa, jossa nuorisotyöttömyys on jatkuvasti ollut pinnalla. Käsittääkseni  Oulu onkin saanut kantaa jo useamman vuoden kyseenalaista kunniaa maan pahimman nuorisotyöttömyyden tyyssijana. Nuorison työttömyydelle ylipäätään on monia syitä, aina koulutuksen kohtaamisesta työelämän tarpeiden kanssa valtion mielivaltaiseen sääntelyyn, sekä riistoverotukseen.

Tämänpäiväisessä Kymenlaakson esimerkissä päällimmäinen syy kuitenkin oli nuorison laiskuus, koska töitä kuitenkin olisi ollut tarjolla, eikä avoimiin paikkoihin löytynyt hakijoita. Laiskuudelle löytyy kyllä moninaisia selityksiä, päällimmäisenä yleensä työn huono palkkaus tai työehdot.

McDonald's maksaa majoitus- ja ravitsemisalan työehtosopimuksen mukaista palkkaa. Ravintolatyöntekijän peruspalkka ilman kokemusvuosilisiä on tällä hetkellä ravintolan sijainnista riippuen 9,47 tai 9,40 euroa tunnilta, ja harjoittelijan palkka on 80% edellämainitusta ammattilaisen palkasta...Ravintolatyöntekijämme keskimääräinen tuntipalkka McDonald’s Oy:n ravintolassa vuonna 2010 oli 12,23 euroa tunnissa.” -McDonalds

Palkkaus ei ole kummoinen, mutta sillä kuitenkin pitäisi elää paremmin kuin työttömänä. Itse asiassa, kiitos työntekijän puolesta ammattiliitoille, ovat palkkaus ja työehdot luultavasti paremmat kuin vastaavissa McJobeissa ulkomailla.  Työ on varmasti ns. paskaa, mutta kaikilla nyt ei yksinkertaisesti ole kapasiteettia tai mahdollisuuksia hyvin palkattuun asiantuntijatyöhön.

Kaiken järjen mukaan vaihtoehtona työttömyydelle pitäisi myös McDonaldsin olla houkutteleva vaihtoehto. Järki on kuitenkin kaukana Suomen järjestelmästä. Nuori pääsee verrattain helposti tilanteeseen, jossa hänen puolestaan maksetaan asuminen ja perusmenot, sossusta saa kaljarahat ja loput voi loisia vanhemmilta. Päivät voi pelata WoW:ia ja illat tissutella keskiketterää. Hyvällä onnella jostain on saatu ruosteinen Escort, jonka takapenkeillä voi antaa kyytiä pikkutytöille. On turha selittää, ettei työttömän arki näin ruusuista ole, sitä kun aika paljon täällä Pohjois-Suomessa saa kyllä seurailla.

Syy ei kuitenkaan ole nuoren, vaan ihminen toimii kuten hänelle on parasta. Suomen systeemi vain on yksinkertaisen paska, eikä paskan järjestelmän hyväksikäytössä ole mitään tuomittavaa. Varsinainen ongelma syntyykin siitä, että menemällä töihin McDonaldsiin ei työttömän nuoren asema parane, vaan käytännössä jopa huononee. Nuori menettää suuren osan ilmaisesta rahasta, merkittävän osan vapaa-aikaansa, joutuu jopa tekemään töitä asumisensa eteen ja päivän päätteeksi käteen ei jää juurikaan enemmän kuin työttömänä. Syntyy kannustinloukku, joka johtaa laiskuuteen.

Onneksi hallitus käy tarmokkaasti ongelman kimppuun ja purkaa kannustinloukkuja – ei kun sehän pahentaakin niitä korottamalla rötväysrahoja tuntuvasti. Paras ratkaisu Suomen työttömyysongelmaan olisikin sosiaaliturvajärjestelmän purkaminen ja perustuloon siirtyminen. Mallia voitaisiin ottaa vaikkapa opintotuesta.

Työttömän ja opiskelevan nuoren ero on siinä, että yllättävän monet opiskelijat ovat ryyppäämisen ohessa töissä. Miksiköhän? Opintotuki on suomalaisen sosiaaliturvajärjestelmän kummajainen. Se on perustulon kaltainen tulo, jonka lähtökohtaisesti saavat kaikki. Opintotuen ohella voi käydä sujuvasti töissä,  eikä se heti leikkaa etuisuutta vähemmäksi. Opiskelijan siis kannattaa käydä esim. viikonlopputöissä, koska se parantaa hänen asemaansa merkittävästi. Opintotuki on niukka, jotta työnteko maistuu, ja opintotuen päälle voi ottaa opintolainaa, mikäli töitä ei löydy, tai työt eivät maistu. Siitä mallia myös muihin sosiaalietuisuuksiin, niin alkaisi kummasti myös McDonaldsiin löytyä tekijöitä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Vika on meidän vanhentuneessa rahajärjestelmässä joka ei vastaa nykyistä automaation käyttöä. Sori nyt vaan...Mutta syytä vain kaikkea ympärilläsi,jos se helpottaa.

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

Ei oikein täsmää tuo kommentti niihin kymmeneen avoimeen työpaikkaan McDonaldsilla.

Käyttäjän ryyti kuva
jarmo ryyti

Minusta on vain positiivista jos suomalaiset nuoret eivät halua amerikkalaisten rengeiksi McDonaldsille tienaamaan rahaa yhdysvaltalaiselle yritykselle.

Näköjään ovat fiksumpia kuin vanhemmat suomalaiset.

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

No tuo on aivan eri asia. Vaihda McDonaldsin tilalle Hesburger tai Rolls, niin päästään tuosta amerikkatraumasta, ja voidaan taas keskustella artikkelin varsinaisesta aiheesta.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

No mutta Jani..se on sitä vapaata markkinataloutta. Kai sinä sen nyt ymmärrät vai haluatko pakottaa ihmiset töihin?

Alkaakin siis näyttämään siltä,että se vapaa markkinatalous on tarkoitettu vain joillekkin käyttöön ja loput valjastetaan riistettäväksi siihen..eli orjiksi.

Ja se rahajärjestelmä kylläkin on osallisena joka asiassa.

Käyttäjän eduskunta kuva
Heikki Kosalainen

Keski-ikäiset ja vanhukset: Totuus miksi valveutuneita nuoria ei työnteko enää kiinnosta. (Ainakaan Suomessa)

Nuoret maksavat epäoikeudenmukaisen eläkeuudistuksen:

Haastattelussa Ahne sukupolvi -kirjan kirjoittaja Osku Pajamäki

http://www.youtube.com/watch?v=9Phc4QM9V1I

Nuorten työmotivaatiota laskevat tekijät:

1. Nuoret joutuvat maksamaan korkeampia veroja kuin vanhukset, jotka aloittivat aikoinaan työuransa.

2. Nuoret joutuvat maksamaan vanhusten suureläkkeet, kun vanhukset eivät itse säästäneet tarpeeksi omia eläkkeitään.

3. Nuoret joutuvat maksamaan vanhusten ottamat julkiset velat (valtion ja kuntien), kun vanhukset eivät itse eläneet omien tulojensa mukaan.

4. Nuoret joutuvat kouluttautumaan enemmän samoihin hommiin, kuin mitä vanhuksilta vaadittiin. Nuorilta vaaditaan siis ylikouluttautumista työn vaativuuteen nähden.

5. Elintasopakolaisetkin saavat rahaa tekemättä töitä, miksi siis tehdä töitä ja maksaa veroja elintasopakolaisten hyväksi? Ei ole valkoisen miehen homma olla tumman miehen orja.

6. Nuorilla ei ole mitään takeita, että he joskus saavat eläkkeensä. On paljon todennäköisempää, että he jäävät niitä ilman.

Suomessa meneillään itsepetos? ”Tämä on liian hyvää ollakseen totta”

http://www.uusisuomi.fi/raha/91670-suomessa-meneil...

http://eduskunta.puheenvuoro.uusisuomi.fi/69459-ke...

Käyttäjän MarkoMSalo kuva
Marko Salo

Taitetun indeksin poistoa taisi jotkut puolueet vaatia kuorossa ennen vaaleja. Kuinka suuri vaikutus sillä olisi ollut nuorten maksu taakalle?

Käyttäjän eduskunta kuva
Heikki Kosalainen

Mielestäni nuorille pitäisi jokaiselle avata oma eläketili, jonne voivat kerätä omia eläkesäästöjä. Sitten elävät joskus niillä säästöillä mitä ovat keränneet. Samoin voitaisiin takautuvasti laskea nykyisille eläkkeensaajille heidän itsensä säästämät eläkkeet ja maksaa eläkettä niiden säästöjen mukaan. Silloin jokainen olisi itse vastuussa omien eläkkeidensä suuruudesta.

Käyttäjän akisuihkonen kuva
Aki Suihkonen

HK: olisihan tuo edes askel parempaan, vaikka silti mielestäni ei ole valtion tehtävä kontrolloida, että ihmiset "elävät" oikein.

Esim. miten tuollainen vapaaehtoinen eläketili suhtautuisi asuntosäästämiseen? Voisiko riittää että säästää itselleen omistusasunnon? Meinaan että nuorena voi olla hankala säästää molempiin...

Pohjan Akka

Heikille:

Juuri noinhan se nyt toimii.
Eläketurvakeskuksesta saa eläkesäästöotteen milloin tahansa - jos on töitä tehnyt.

Nykyisin suomalaisella on 50 vuotta aikaa kerryttää itselleen eläkettä työtä tekemällä, kun eläkeansainta alkaa jo 18-vuotiaana ja päättyy 68-vuotiaana.

Meillä 40-luvulla syntyneilla töistä ei kertynyt eläkettä ennen kuin täytti 23 vuotta, eikä aiemmin saanut ansaita kauempaa kuin 65-vuotiaaksi.

Käyttäjän eduskunta kuva
Heikki Kosalainen

Pohjan Akka: Olet väärässä. 85-90 % nyt maksettavista eläkemaksuista menee suoraan nykyisten eläkeläisten eläkkeisiin, eikä henkilön omaan säästöön.

Lue tämä artikkeli: http://www.uusisuomi.fi/raha/91670-suomessa-meneil...

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Kohta 1. Väärin. Kun aloitin työurani aivan poikasena, niin jo aivan pienistäkin tuloista meni neljäsosa veroa. Silloin oli käytössä myös ns. vanhanpojan/piian vero, mikä tarkoitti sitä että yksineläjät maksoivat korkeampaa veroa kuin perheelliset.

Käyttäjän eduskunta kuva
Heikki Kosalainen

Pienituloiset maksavat nykyään enemmän veroja kuin silloin, koska joutuvat maksamaan kunnallisveron, tuloveron + kuluttamistaan tavaroista ja palveluista arvonlisäveron. Sen lisäksi maksavat nykyään korkeammat eläkemaksut. Aiemmin maksettiin vain liikevaihtovero tavaroista, mutta ei palveluista. Liikevaihtovero oli myös pienempi, kuin nykyinen arvonlisävero.

Käyttäjän VILENIN kuva
Aimo Remes

Kyllä se niin vain meniettä työnantaja joutui maksamaan eläkemaksua 5 vuotta mutta työntekijälle eläkekertymä alkoi vasta 23vuotiaana.Nuorison kannattais kyllä kysellä miten tuottavasti nuo eläkevarat on sijoitettu ja tuliko Amerikoissa takkiin.Näinhän se on,että nuori polvi turvaa myös vanhemmanpolven elämisen,vai pitäiskö taluttaa tallintaakse ja lopettaa?

Käyttäjän eduskunta kuva
Heikki Kosalainen

"Näinhän se on,että nuori polvi turvaa myös vanhemmanpolven elämisen,vai pitäiskö taluttaa tallintaakse ja lopettaa?"

Mistä olet tuollaista saanut päähäsi? Miksi nuoren sukupolven pitäisi maksaa vanhusten ottamat velat ja maksaa heille eläkkeet, mitä eivät ole itse säästäneet?

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Muutama lisähuomio:

- Kaikista ei ole tekemään kaikenlaisia töitä.

- Kuulemani mukaan suuri osa esim. Donaldsin työpaikoista on lyhyitä ruuhka-aikojen vuoroja jolloin ansiot jäävät todella pieniksi.

- Tarvitaan koulutus hygieniapassia varten, jos pykäliä noudatetaan. Koulutuksen voi hankkia, kuka kustantaa?

Käyttäjän Kansine kuva
Kaisa Kansine

"Kuulemani mukaan suuri osa esim. Donaldsin työpaikoista on lyhyitä ruuhka-aikojen vuoroja jolloin ansiot jäävät todella pieniksi."

No silloinhan voi tosiaan olla, että tuon työn palkalla ei VOISI elää täkäläisellä hintatasolla... Ja kyllähän työtätekeväkin voi saada toimeentulotukea jos palkka on liian alhainen, mutta A: se on varmaan armotonta paperisotaa, B: paljonpa kannustaa lähteä lämpimikseen mäkkäriin töihin jos se ei yhtään lisää tuloja!
Perustulo olisi tosiaan kannustavin systeemi. Mutta ei sekään saisi olematon olla, kun tahattomasti työttömienkin pitäisi mm selvitä hengissä...

Käyttäjän hxx kuva
Hannu Heikkinen

Harjoittelijan kannuste on 9,5 eurosta 80%, eli 7,6 eur per tunti.

Ruuhkahuippujen paikkaamiseen mennee n. 4 tuntia per pvä. Oletetaan, että
saisi 20 pvää kuussa tehdä sitä 4-tuntista:

20 x 4 x 7,6 eur = 608 eur.

Ei välttämättä paljoa innosta.

Sitä paitsi koko tulkinta, että nuoret olisivat muka laiskoja on täysin
tuulesta temmattu, oletuksilla varustettu väitä. Väitän, että nuoret
haluaisivat kunnollisen työn asiallisella palkalla, esim. 1300-1600 eur/kk.

Suomi on vapaa maa. Töitä ei ole pakko tehdä, jos ei halua. Jos yrittäjä
haluaa työntekijöitä töihin, maksakoon kunnon palkkaa, tai antakoon
ylityökorvauksia työssä oleville, jolloin heidän ansiot nousevat
kohtuullisiksi.

Jari Eteläsaari

Eipä tuo donalds kovin pitkälle uraa vie.
Ongelma taitaa olla siinä että mistä löytyy sellainen työ joka antaa pohjaa ammattitaidon kehittymiseen ja tulevaisuuteen.

Nuoret jotka asuvat vanhempiensa luona eivät kummoista sosiaaliturvaa saa.

En ole samaa mieltä sen suhteen että vika olisi sosiaalitukijärjestelmässä, vaan ihan muissa asioissa, kuten siinä miten alueelle saadaan syntymään uusia yrityksiä ja siinä miten kallista eläminen maassamme on.

Suomessa on liian kahlitseva lainsäädäntö joka rajoittaa liikaa monenlaisen toiminnan vapauksia.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

"Nuoret jotka asuvat vanhempiensa luona eivät kummoista sosiaaliturvaa saa."

Jotain 12 euroa arkipäiviltä.

Käyttäjän Kansine kuva
Kaisa Kansine

"Suomessa on liian kahlitseva lainsäädäntö joka rajoittaa liikaa monenlaisen toiminnan vapauksia."

Hyvin samaa mieltä tuosta!

Ja asuin muutekseen joskus jonkin aikaa Kymenlaaksossa. Ainakin silloin siellä oli HARVINAISEN korkea hintataso, ihan järkytyin ruokakaupoissa... Liian vähän kilpailua kun niin pieni paikkakunta, tai jotain? Vuokrat siellä tosin eivät olleet kalliit...

Jari Eteläsaari

Itse käyn kymenlaaksossa harva se viikonloppu, omassa kotikylässäni ruokatuotteet eivät ole sen kalliimpia kuin pääkaupunkiseudullakaan.
En ole tarkkaan seurannut, mutta veikkaan niiden olevan hieman halvempiakin, tuo hinta tosin riippuu paikasta, kymenlaakso kattaa sentään melkoisen alueen.

Käyttäjän Kansine kuva
Kaisa Kansine

Ehkä ne sitten ovat kalliita myös pääkaupunkiseudulla? :D No joo, itse asuin yhdessä kyläpahasessa siellä, ehkä kalliit hinnat olivat ominaisia vain sille eivätkä koko Kymenlaaksolle.

Käyttäjän kveikko kuva
Veikko Kukkonen

“työ joka antaa pohjaa ammattitaidon kehittymiseen”

Jokainen muurari tarvitsee hanslankarin. Eikä muurari suostu töihin, jos hanslankarille maksetaan samaa palkkaa kuin hänelle, vaikka molempien koulutustaso olisi sama. Eikä muurarin koulutuksen saanut tule hanslankarin paskaduuniin.

Ylikoulutetut työntekijämme tarvitsevat huonopalkkaisia aputyöntekijöitä jotta ylipäätään voisivat tehdä töitä.

Koulutusjärjestelmän pitäisi olla enemmän työssäoppimista, jolloin muurariksi valmistutaan hanslankarin työn kautta. Tämä pitäisi myös yllä työpaikkojen sosiaalista nokkimisjärjestystä ja siten lisäisi työhyvinvointia.

Toinen vaihtoehto on tuoda halpatyövoima ulkomailta.

Käyttäjän retku83 kuva
Mikko Saari

Mielummin siivouaisin vessoja (ja teinkin niin joku 10 vuotta sitten) kuin menisin donaldsiin. Ihmiselle on luontaista tehdä asiat jokseenkin omaan tahtiin, oli tahdiksi sitten määrätty ripeä tai normaali tai vähän leppoisampi. McDonalds ei mielestäni työnantajana luo ollenkaan tätä huomioivaa ilmapiiriä, päinvastoin. Huono palkka mainittiin jo, ja eettisyyden puolesta se on yksi kaukaa kierrettävimmistä yhtiöistä.

Ensimmäisen työn tarkoitus ei ole antaa välttämättä yhtään mitään ammatillista osaamista, korkeintaan antaa uudelle työntekijälle perustajua siitä miten työpaikalla ollaan. Näyttää hyvältä papereissa kun on tehnyt jotain, ja työnantaja tietää juuri tuon, että tästä ihmisestä on työntekijäksi kun sillä on jotain kokemusta.

Käyttäjän Liianvanha kuva
Pekka Heliste

Nykynuori tekee huomattavasti lyhyemmän työuran kuin 40-luvulla syntynyt.
Nyt 20 vuotiaan työuran odoteaika on 34 vuotta kun se 40-50-luvulla syntyneellä on 40 vuotta.

Nykynuori elää myös n 5-7 vuotta pitempään, joten eläkeongelma johtuu nuorista itsestään, he kun tekevät elämänsä aikana vain 50000 tuntia työtä kun heidän vanhempansa tai isovanhempansa tekivät 80000 tuntia.

Vuoden 2005 uudistus itse asiassa heikensi entisiä eläke-etuja, ei parantanut

Tiedoksi vain nuorille, että nuo suurten ikäluokkien jättieläkkeet ovat luokkaa 1600 euroa kuussa eli vain vähän enemmän kuin nuori saa sossun luukulta.

Nykynuorten työllisyysaste ,15-24-vuotiaiden, on n 10 % alempi kuin 80-luvulla ja n 25 % alempi kuin 60-luvulla jolloin suuret ikäluokat olivat 15-24-vuotiaita

Käyttäjän Kansine kuva
Kaisa Kansine

Joo, kaikki on toki nykynuorten syytä, euroopan talouskriisistä alkaen. Ja sekin on oma syy jos elää 5 vuotta pitempään - pitäisi osata kuolla ajoissa! Tosin kuinka muka voidaan tietää nykynuorten keskimääräinen elinikä, kun keskimääräinen nykynuori ei vielä ole siinä vaiheessa jossa yleensä kuollaan??

Käyttäjän Liianvanha kuva
Pekka Heliste

Mitä tulee työvoimapulaan niin se on enemmän yritys/työpaikkakohtainen eli huonon työnantajan maine leviää nykyään nopeasti vaikka työantajat yrittävät hanakasti rajoittaa negatiivisen informaation levitystä.

Huono työnantaja kärsii työvoimapulasta, syyllinen siihen löytyy yrittäjän omasta peilistä

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Ja nuoriso kysyy:
"Miksi opiskella, jos kuitenkin menee McJobiin?" Ja kun sieltä ottaa lobarit, tulee työkkäri ja rankaisee, koska se aina tulkitsee "...lopettanut ilman päteevää syytä...", jolloin ainoa poispääsy karenssista on mennä jollekin, mille tahansa kurssille - ei sen väliä - joka kestää yli 5 kk.

Turhan koulutuksen jälkeen voi nuori sitten kavereita varoitella "Mieron tiestä", joka kulkee McJobien kautta.

Usko Henri minua: Työkkärin tehtävä ei ole miettiä mikä olisi paras nuorelle, vaan miten pelotella häntä niin, että hän menee mihin vain ja sen jälkeen ottaa käyttöön "harkinnanvarainen karenssi"-ase, jolla hänet saa pullautettua tilastosta vek.

Varoitan kaikkia nuoria avaamasta suutaan tai allekirjoittamasta mitään työkkärissä. Juristi mukaan tai joku kokeneempi henkilö, jos ei just sillä hetkellä ole fyrkkaa taskussa juristin pikku palkkioita varten.

_________________________

On toki toinenkin tie: Annetaan työttömien kertoa eri seminaareissa yms. "Missä mättää?" No, kunhan ensin päästäisiin siihen että työttömiä edes kutsuttaisiin työttömyysseminaareihin....

Henry

Pohjan Akka

Systeemit pitää muuttaa sellaisiksi, että mitään tukea ei saa täysin vastikkeetta, pelkästä kotona olemisesta.

Vstikkeen pitää olla sellaista työtä, että tekee mieli etsiä jotakin itselle mielekkäämpää.

Näinhän se ennen meni, ja hyvä tuli.

Käyttäjän Liianvanha kuva
Pekka Heliste

"Vstikkeen pitää olla sellaista työtä, että tekee mieli etsiä jotakin itselle mielekkäämpää.

Näinhän se ennen meni, ja hyvä tuli"

Tuo oli natsi-Saksan keksintö 30-luvun lamaan. Aluksi keskitysleirit olivatkin työleirejä, joissa yritettiin sopeuttaa laman aikana syntynyt ns -asosiaalinen alaluokka yhteiskuntaan. Siitä tulee tuo kuuluisa logokin eli "Arbeit macht frei". Myöhemmin tuo ulospääsy kävi uunin kautta.
Muuallakin mallia otettiin esim USA:ssa noita leirejä oli tuhansittain.

Sota lopetti ne muualta paitsi Suomesta, jossa natsiperinneleirejä oli aina 70-luvulle saakka

Käyttäjän Liianvanha kuva
Pekka Heliste

"6. Nuorilla ei ole mitään takeita, että he joskus saavat eläkkeensä. On paljon todennäköisempää, että he jäävät niitä ilman."

Ilmeisesti nykynuoret kuvittelevat, että he eivät voi vaikuttaa itse mihinkään ? Nykyeläkeläiset ovat jo haudassa kun he ovat jäämässä eläkkeelle ja ainoa este eläkkeen saamiselle ovat he itse.

Ilmeisesti he odottavat, että nousemme haudasta vielä elättämään heitä ??

Andreas Pyy

"MTV3 uutisoi tänään, miten nuorten työttömyys kasvaa, kun avoimet työpaikat eivät nykynuorille kelpaa. Uutisen mukaan tilanne on huolestuttava koko maassa, mutta erityisen paha Kymenlaaksossa, josta uutispätkään oli haastateltu paikallista McDonalds –yrittäjää. Hänen mukaansa ravintolassa on tälläkin hetkellä auki 10 paikkaa, johon kuudestasadasta nuorisotyöttömästä ei tahdo löytyä tekijöitä."

Nuoret, jotka kieltäytyvät tukemasta McDonaldsin kaltaisia häikäilemättömiä monikansallisia rappioyhtiöitä, ovat yhteiskunnan pelastus. Tämä antaa toivoa siihen, etteivät nuoret jatkossakaan suostu sentään mihin tahansa nöyryytykseen työn toivossa, kaikesta kokoomushörhöjen ja muiden todellisuudesta vieraantuneiden markkinataloususkovaisten pelottelusta huolimatta. Mikäli McDonalds ei saa riittävästi työvoimaa Suomessa, voitaisiin itseasiassa harkita koko turhan yhtiön tyrkkäämistä kokonaan pois maasta. Jäisihän Suomeen sitäpaitsi vielä suomalaisiakin pikaruokaketjuja, joten ei me ilman roskaruokaa jäätäisi.

Pakko tosin vielä sanoa, että on vähän vaikeaa ottaa vakavissaan noin innokkaasti maailmaa - niin "ruoallaan" kuin muillakin saasteillaan - saastuttavaa amerikkalaista suuryhtiötä ylistävää tyyppiä, joka samalla vieläpä kitisee maailman parhaan elintason mahdollistaneesta - ja pääosin erittäin mainiosti toimivasta - Suomen yhteiskuntajärjestelmästä. Nykyjärjestelmän hiominen riittää, suuria muutoksia ei välttämättä tarvita.

Arto Nikkola

"Nuoret, jotka kieltäytyvät tukemasta McDonaldsin kaltaisia häikäilemättömiä monikansallisia rappioyhtiöitä, ovat yhteiskunnan pelastus."

Ehkä joku nuori saattaa noinkin ajatella mutta kyllä moinen kirkasotsaisuus
on pään lyömistä seinään. Blogin kirjoittajan esittämä karikatyyri
("...tilanteeseen, jossa hänen puolestaan maksetaan asuminen ja perusmenot, sossusta saa kaljarahat ja loput voi loisia vanhemmilta") kuullostaa paljon
todellisemmalta.

Matti Pajula

Reilu vuosi sitten Tampereelle avattuun Ikeaan haki töihin lähes 10000 työhaluista.
Esimiehet oli valittu aiemmin.
Paikkoja oli avoinna noin 250.

Käyttäjän ryyti kuva
jarmo ryyti

Suomalaiset ovat aina tykänneet palvella ruotsalaisia ja tukea ruotsalaisia yrityksiä. Siksi tungos.

Käyttäjän heke kuva
Heikki Paananen

IKEA näyttää CV:ssä hyvältä. Siinä syy suosioon.

Työperiodi McDonald's:lla valitettavasti kertoo CV:ssä, että kaveri on käynyt pohjalla. Jopa WoW:n pelaaminen (lue: "Open source software testing: Gaming applications") on parempi.

Tänäpäivänä työpaikan tarjoaminen nuorelle on valitettavasti liian suuri riski. Hupparipäinen peelo viihtyy duunissa tasan kaksi päivää ja vie työkalutkin mennessään.

Käyttäjän ryyti kuva
jarmo ryyti

McDonalds on sopiva työpaikka Kokoomus-nuorille, mutta Kymenlaaksossa on pulaa Kokoomus-nuorista.

Erland Salo

Heikki Kosalaisen teksti on todella totta. Nykynuoriso on erittäin fiksua. He eivät lähde mihinkään duuniin, koska eivät ole saaneet vanhemmilta yhtään mitään milloinkaan ja nyt tulevaisuudessa joutuvat maksamaan eläkkeitä sekä velkoja.

Vanhemmat vaan elävät Espanjassa sekä Floridassa golfia pelaten sekä nostavat valtavia eläkkeitään, jotka nykynuoret maksavat. Siinähän luulevat nostavansa, kun nykynuoret ovat niin fiksuja, että he eivät teekkään töitä eivätkä maksa mitään eläkemaksuja.

Käyttäjän Muffinssi kuva
Antti Kymén

Itse en menis orjaksi Mäkkäriin. Vanhemman sukupolven edustajat voi sanoa mitä vaan, mutta nykypäivän nuoriso/nuoret aikuiset eivät orjaksi suostu ellei ole ihan pakko. Kauheassa rasvan hajussa 8h taistelee ettei laatta lennä. Jos esimerkiksi Helsingissä elät ja työskentelet mäkkärissä, ei paljon palkasta jää pakollisten menojen jälkeen. Mutta eipä sitä kauheasti jää maaseudullakaan.

Moni haluaisi yrittäjäksi, mutta joka puolella liikkuu niin räikeitä pelottelutarinoita Suomessa yrittämisestä, että siihen harva uskaltaa tunkea näppejään. Ja tottahan se on. Vakuutuksiin ja verotukseen menee suurin osa.

Kun katsoo esim. työpaikkahakemuksia MOL sivuilta, alkaa monia kauhistuttaa. Vaatimuksissa mainitaan, että pitää olla supermies tehdäkseen tätä duunia. Työntekijältä vaaditaan enemmän, kuin työ todellisuudessa tarvitsee.

Ja turha vanhempien on kitistä, että ennen vanhaan tehtiin töitä kuin töitä. Nykyään mm. autokorjaajilta ja rakennusmiehiltä vaaditaan enemmän tietotaitoa kuin silloin 30-vuotta sitten. Autot ja rakennukset ovat niin monimutkaisia systeemejä tänä päivänä. Sama koskee montaa muutakin työpaikkaa, jotka ennen vanhaan peruspena pystyi hoitamaan. Vaikka joku osaisikin näitä hommia tehdä, ei ilman työkokemusta ja ammattitutkintoa niihin pääse. Moni taitava kaveri jää niiden varjoon, joilla on paperit. Teoreettinen osaminen on ajanut oikean osaamisen ohi.

Käyttäjän jussina kuva
Juhani Putkinen

On ihan totta, että kaikenkarvaiset tukiaiset ovat liian korkealla tasolla kun terveille ihmisille ei työ kelpaa, vaan jäävät loisimaan.

Eila Jokimaa

Minusta McDonalisn palkat eivät ole kohtuuttoman alhaiset, jos siihen lisää tuon muutaman sadan euron tuen päälle. Sillä elää ihan hyvin ja jos havittelee parempaa toimeentuloa, niin on parempi hankkia itselleen taloudellisesti kannattava ammatti. On epäoikeudenmukaista, että pääasiassa valtion tuella elävät prinssit ja prinsessat eivät joudu alentumaan samoihin hommiin, joita opiskelijat tekevät. Ottamatta kantaa yritykseen, sen maineeseen työnantajana jne. niin kyllä kaikkia kansalaisia pitäisi kohdella tässäkin asiassa oikeudenmukaisesti.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Eila: "jos siihen lisää tuon muutaman sadan euron tuen päälle."

Siis mikä tuki?

Henry

Tapio Niemi

Mikä tuki, veronmaksajako tuotakin lafkaa pyörittää.

Käyttäjän Liianvanha kuva
Pekka Heliste

"Ja turha vanhempien on kitistä, että ennen vanhaan tehtiin töitä kuin töitä. Nykyään mm. autokorjaajilta ja rakennusmiehiltä vaaditaan enemmän tietotaitoa kuin silloin 30-vuotta sitten. Autot ja rakennukset ovat niin monimutkaisia systeemejä tänä päivänä. Sama koskee montaa muutakin työpaikkaa, jotka ennen vanhaan peruspena pystyi hoitamaan."

Ei raksalla tai autokorjaamossa keneltäkään vaadita kaiken hallintaa:
Putkimies hoitaa putkihommia, sähkäri sähkötyöt, automaatioasentaja kiinteistöautomaation, kirvesmies runkotyöt, sisustuspuuseppä vaativammat puutyöt, kattoasentaja kattotyöt etc

Tuollaista voi esittää vain työelämää tuntematon

Heikki Saarinen

Kyllä voi sanoa että ahneet ikäluokat = suuret ikäluokat. Heillä palkka aina vain nousi ja nousi, nykyään palkka ei nouse vaikka tekisit mitä, työnantaja päinvastoin ehdottelee palkanalennuksia.

Tunnen pari 40 luvulla syntynyttä jotka saavat eläkettä 4000-5000e/kk.
Toki he ovat tienanneetkin helvetisti, hommista mistä nykyään maksetaan aloittavalle työntekijälle 2700e/kk, saivat he 7000e/kk.

Nuoria sorretaan, vanhat nauravat setelipinojensa takaa.

Käyttäjän Liianvanha kuva
Pekka Heliste

"Tunnen pari 40 luvulla syntynyttä jotka saavat eläkettä 4000-5000e/kk.
Toki he ovat tienanneetkin helvetisti, hommista mistä nykyään maksetaan aloittavalle työntekijälle 2700e/kk, saivat he 7000e/kk."

Vuonna 2009 eläköityneiden keskimääräinen eläke on 1600 euroa kuussa.
Vuonna 2009 vanhuuseläkeikään tulivat 1946 syntyneet.

Yli 3000 euron eläkkeitä saavia on n 2,5 % joten 97,5 saa alempaa eläkettä
Ja 7000 euron tuloista saa noin keskimäärin 3700 eläkettä, jos mainitsemasi henkilö saa 4-5000 euroa niin hänellä on myös itsesäästetty lisäeläke

Ja nykynuorethan kehuvat kuinka he kykenevät neuvotteleman hyvät palkat ilman ay-liikettä , miksi eivät neuvottele ? Saamattomia ja kateellisia ?

Näyttää siltä, että nuoret ovat kateellisia väärän tiedon levittäjiä

Käyttäjän jukkakorhonen kuva
Jukka Korhonen

"...ravintolassa on tälläkin hetkellä auki 10 paikkaa, johon kuudestasadasta nuorisotyöttömästä ei tahdo löytyä tekijöitä."

Lienee jokaiselle täyspäiselle selvää, että työpaikassa on jotain vialla, jos nämä luvut pitävät paikkansa. Jos luvut eivät pidä paikkaansa, niin silloin yrittäjä valehtelee, mikä on täysin mahdollista sekin.

"...Työ on varmasti ns. paskaa..."

Työ mäkkäreillä ei ole paskaa, se on siistiä sisätyötä.

Käyttäjän jukkakorhonen kuva
Jukka Korhonen

"Ravintolatyöntekijän peruspalkka ilman kokemusvuosilisiä on tällä hetkellä ravintolan sijainnista riippuen 9,47 tai 9,40 euroa tunnilta, ja harjoittelijan palkka on 80% edellämainitusta ammattilaisen palkasta...Ravintolatyöntekijämme keskimääräinen tuntipalkka McDonald’s Oy:n ravintolassa vuonna 2010 oli 12,23 euroa tunnissa."

Uuden työntekijän peruspalkka on 0,8 x 9,4 euroa = 7,52 euroa.

Jos työnantaja tarjoaa mahdollisuuden tehdä täydet tunnit (172 h) kuukaudessa, tulee kuukausipalkaksi vajaa 1300 euroa. Lisät aloittelijalla voivat nostaa palkan ehkä 1400 euroon bruttona.

Jos työnantaja ei lupaa kuin puolet noista tuntimääristä, niin kuukausiansio jää silloin 700 euroon.

Tietysti pitkäjänteistä uraa mäkkärillä suunnitteleva voi varautua siihen, että palkka nousee tulevaisuudessa.

Työt tehdään nytkin täysimääräisesti, jolloin maksettu palkkasumma jakautuu nykyisille työntekijöille. Työntekijöiden määrää lisäämällä palkkasumma ei kasva vaan jakaantuu useamman työntekijän kesken. Ylitöiden vähentyessä ja harjoittelijoiden osuuden lisääntyessä yrittäjän maksama palkkasumma voi jopa pienentyä.

S S

En tiedä, mikä tilanne on Kymenlaaksossa tai Oulussa, mutta Helsingissä yksinasuvan ei kannata tehdä töitä, koska vuokrat ovat niin korkeat. Lähes kaikki rahat menevät asumiseen.
Mäkkärin tuntipalkka on kyllä ihan kohtuullinen, itse teen vähän yli kympin per tunti, kuusi päivää viikossa.

Sen sijaan jos työ on luonteeltaan silpputyötä eli tunti silloin, tunti tällöin, ei ole mikään ihme, ettei työ kelpaa. Suomalaiset työnteettäjät kuvittelevat, että jokaisen ruuvin vääntämisen voi kilpailuttaa ja työntekijä tulee Puolasta ja vääntää sitä yhtä ruuvia ja menee kotiinsa ja sitten tulee toinen Puolasta ja vääntää toista ruuvia ja menee kotiinsa, mutta ei se enää toimi tällä tavalla ja hyvä niin.

Johannes Piipponen

"En tiedä, mikä tilanne on Kymenlaaksossa tai Oulussa, mutta Helsingissä yksinasuvan ei kannata tehdä töitä, koska vuokrat ovat niin korkeat. Lähes kaikki rahat menevät asumiseen".

Älä puhu paskaa. Helsingissä on muistaakseni vielä suhteellisesti enemmän yksin asuvia, kun muualla Suomessa. Voin omasta puolesta sanoa, että lähes kaikki rahat eivät mene asumiseen. En asu vuokralla, vaan lyhennän asuntolainaa. Mutta tiedän vuokratason Helsingin eri alueilla. Asustelen Etelä-Haagassa, joka mielestäni vielä ihan ok aluettakin.

Työni on kai lähinnä "asiantuntijatehtävät", eli on ole mikään "isokenkäinen" tms.

S S

Tuollaiset 700 euroa on suunnilleen halvin vuokra Helsingissä, paitsi kaupungin asunnoissa, joita ei siis saa. Käteen taas tulee palkkaa tuosta suunnilleen tuplaten, verottaja vie loput.

Käyttäjän pekkalampelto kuva
Pekka Lampelto

Miten olisi 200 euron perustulo (ei riitä elämiseen yleensä) ja tämän päälle matalapalkkatuki? Matalapalkkatuessa valtio maksaa työntekijälle palkkatukea. Tällöin minimipalkkaakin voitaisiin laskea, jolloin työpaikkojakin tulisi enemmän tarjolle.

Mieluummin maksettakoon matalapalkkatukea kuin työttömyyskorvausta, vai onko joku muka eri mieltä?

Käyttäjän Kansine kuva
Kaisa Kansine

Entä ne väliinputoajat joille ei kuitenkaan syystä tai toisesta löydy työtä? (väliinputoajia on AINA, kaikissa systeemeissä)

Käyttäjän pekkalampelto kuva
Pekka Lampelto

Mitä he tekivät esim. 1920-luvulla?

Yksi mahdollisuus olisi sitten perustulon rinalle rakentaa maan kattava turvatalojärjestelmä, josta saisi yösijan, näkkäriä ja vettä aina.

Mutta toisaalta homman voi ajatella näinkin: Suomen valtio on osuuskunta, joka omistaa Suomen maa-alueen ja jonka omistajajäseniä ovat Suomen kansalaiset. Suomen kansalaisilla on valtion kautta veronkanto-oikeus Suomen maa-alueella ja politiikasta ja lainsäädännöstä riippuen oikeus Suomen maa-alueen verotuottoihin.

Suomi on kuitenkin vapaa maa. Täällä oleskeleva ihminen tai toimintaa harjoittava yritys on vapaa muuttamaan pois paremman isännän hallinnoimaan maahan. Eri maita voikin verrata eri työnantajiin, joista työntekijät valitsevat itselleen mieleisensä.

Käyttäjän Kansine kuva
Kaisa Kansine

"Mitä he tekivät esim. 1920-luvulla?"

No en minä tiedä... pummasivat muilta rahaa ja varastelivat pakon edessä?

PS: Ja onhan meillä jo "turvataloja" joista saa vähän parempaa safkaa kuin pelkkää näkkäriä ja vettä - esim vankilat. Jotkuthan hakeutuvat sinne tahallaan, selviytyäkseen :o

Enni Kulovaara

Pekka Lampelto.

"Yksi mahdollisuus olisi sitten perustulon rinalle rakentaa maan kattava turvatalojärjestelmä, josta saisi yösijan, näkkäriä ja vettä aina."

- Jos ihminen jää työttömäksi, niin sinä tarjoat turvataloja??? Pitäisi muuttaa kodistaan jonnekin parakkiin? Mitä ihmettä sinä oikein höpötät?

Käyttäjän Kansine kuva
Kaisa Kansine

"Jos ihminen jää työttömäksi, niin sinä tarjoat turvataloja??? Pitäisi muuttaa kodistaan jonnekin parakkiin? Mitä ihmettä sinä oikein höpötät?"

Ja vielä parakkiin jossa on huomattavasti huonommat olot kuin vankilassa (paitsi vapauden suhteen)... ei millään vedellä ja näkkärillä kauaa elä...

Enni Kulovaara

Kaisa.

Kauhistuin kun luin Lampelton tekstin. Noinko jotkut lähimmäisistään todella ajattelevat? Kun markkinavoimat jylläävät ja ihmisiä potkitaan töistä, niin tämä heppu tarjoaa turvataloja, vettä ja näkkäriä. Hyi helvetti!

Mitäs köyhä kodilla, ystävillä ja tutulla asuinalueella tekee, sen kun vaan jonnekin näkkäriä järsimään. Pääsevät ne lapset varmaan sieltäkin kouluun.

Käyttäjän Kansine kuva
Kaisa Kansine

Joo, karsea esitys Pekalta tällä kertaa. Pekka tosin keksii aina milloin mitäkin, joskus Pekka muistaakseni ehdotteli erityisen KORKEAA perustuloa...

Käyttäjän pekkalampelto kuva
Pekka Lampelto

Kaisa ja Enni:

Ehdotuksissani etsiskelen erilaisia vaihtoehtoja ultraliberaalin ja sosialististen mallien välillä.

Ultraliberaalien mallien ongelma on usein se, että mahdollisuudet voivat usein olla markkinoilla liian kehnot selviytymiseen. Sosialististen mallien ongelma voi olla vapaamatkustajuus ja se, ettei yksilöt yritä tarpeeksi osallistua yhteiskunnan ja talouden pyörittämiseen.

Diktaattorina laittaisin varmaan kkohtalaisen avokätisen perustulon ja kehittäsin sitä siitä, jos ei meinaa toimia.

Enni Kulovaara

Pekka Lampelto.

Mieti tätä uudelleen:

"Yksi mahdollisuus olisi sitten perustulon rinalle rakentaa maan kattava turvatalojärjestelmä, josta saisi yösijan, näkkäriä ja vettä aina."

- Mieti oikein hartaasti, ehkä sitten tajuat miten karmealta tuo kuulostaa. Mutta ei, tuskinpa sinä mietit tuollaisia, olethan sen verran välkky opiskelija, että ajattelet tulevasi tulevaisuudessa hyvin toimeen ja paskaaks köyhistä. Sellaisen kuvan kirjoituksestasi nimittäin sai.

Mietipäs sitä ketkä ovat Suomen rikkaudet luoneet. Työläiset. Jotkut ovat pikavoittoja tehneet rahamaailmassa, mutta se perustuu spekulaatioon.

Ilman tuottavuutta ei ole rikkauksia. Ilman että joku tekee myytävät tavarat ei ole kansantaloutta. Kun ahneet yritysjohtajat (joko kansalliset tai kansainväliset) haluavat helliä osakkeenomistajia, niin kuinka käy suomalaisten työläisten? Firmat Kiinaan ja porukka täällä pihalle.

Nyt sinä sitten haluat kyykyttää työttömiä oikein raskaimman kautta. Tuollaiseen ei ole sortunut edes Björn Wahlroos.

Ehkä sinä tulevaisuudessa valmistuttuasi huomaat, ettet saanutkaan töitä ja istut jossain turvaparakissa näkkäriä mussuttamassa ja ajattelet että oma vika? Ajatteleko ja olet tyytyväinen osaasi?

Käyttäjän Kansine kuva
Kaisa Kansine

"Ehdotuksissani etsiskelen erilaisia vaihtoehtoja ultraliberaalin ja sosialististen mallien välillä."

Olen huomannut joo :P Et kavahda edes orjuuden tai rodunjalostuksen tapaisia ideoita... mutta hei, jonkun on kai ne totaalisen out-of-the-box -jututkin väläytettävä. Minua ne eivät enää saa tuohtumaan :D (mitä nyt itsekin joskus lämpimikseni ehdottelen kaikkea tyyliin armeijan yhdistämistä ylä-asteeseen... )

Käyttäjän pekkalampelto kuva
Pekka Lampelto

Pekka Lampelto.

Mieti tätä uudelleen:

"Yksi mahdollisuus olisi sitten perustulon rinalle rakentaa maan kattava turvatalojärjestelmä, josta saisi yösijan, näkkäriä ja vettä aina."

- Mieti oikein hartaasti, ehkä sitten tajuat miten karmealta tuo kuulostaa. Mutta ei, tuskinpa sinä mietit tuollaisia, olethan sen verran välkky opiskelija, että ajattelet tulevasi tulevaisuudessa hyvin toimeen ja paskaaks köyhistä. Sellaisen kuvan kirjoituksestasi nimittäin sai.

Mietipäs sitä ketkä ovat Suomen rikkaudet luoneet. Työläiset. Jotkut ovat pikavoittoja tehneet rahamaailmassa, mutta se perustuu spekulaatioon.

Ilman tuottavuutta ei ole rikkauksia. Ilman että joku tekee myytävät tavarat ei ole kansantaloutta. Kun ahneet yritysjohtajat (joko kansalliset tai kansainväliset) haluavat helliä osakkeenomistajia, niin kuinka käy suomalaisten työläisten? Firmat Kiinaan ja porukka täällä pihalle.

Nyt sinä sitten haluat kyykyttää työttömiä oikein raskaimman kautta. Tuollaiseen ei ole sortunut edes Björn Wahlroos.

Ehkä sinä tulevaisuudessa valmistuttuasi huomaat, ettet saanutkaan töitä ja istut jossain turvaparakissa näkkäriä mussuttamassa ja ajattelet että oma vika? Ajatteleko ja olet tyytyväinen osaasi?

Enni, mietipä itse tätä:

Maailmassa on paljon, paljon köyhempiä ihmisiä kuin täällä Suomessa. Kuinka voimme olla niin itsekkäitä, että annamme suomalaiselle työttömälle sen verran rahaa, että saa kännykkälaskun maksettua, kun Somaliassa on lapsi, joka kuolee tänäänkin janoon. Jos oikeasti olet niin heikomman puolella, niin eikö sitten kaikki suomalaisten heikkojen avuksi kerätyt verorahat pitäisi lähettää maailmassa niille, jotka niitä eniten tarvitsevat?

Kaikista oikeudenmukaisinta olisi, että koko maailmalla kerättäisiin sosiaaliohjelmiin tarkoitettuja veroja yhteen laariin ja jaettaisiin koko maailman avuntarvitsijoiden kesken. Ei suomalainen köyhä ole humanismin silmissä sen arvokkaampi kuin kiinalainen köyhä.

Mitä olet mieltä tästä periaatteellisesta perustelusta, Enni.

Enni Kulovaara

Pekka Lampelto.

"Enni, mietipä itse tätä:

Maailmassa on paljon, paljon köyhempiä ihmisiä kuin täällä Suomessa. Kuinka voimme olla niin itsekkäitä, että annamme suomalaiselle työttömälle sen verran rahaa, että saa kännykkälaskun maksettua, kun Somaliassa on lapsi, joka kuolee tänäänkin janoon. Jos oikeasti olet niin heikomman puolella, niin eikö sitten kaikki suomalaisten heikkojen avuksi kerätyt verorahat pitäisi lähettää maailmassa niille, jotka niitä eniten tarvitsevat?"

- Maailmassa on kurjuutta, köyhyyttä ja kaikenalaista paskaa vaikka millä mitalla, mutta sinä haluat suomalaiset köyhät pois kodeistaan, joihinkin parakkeihin näkkäriä järsimään!?????

"Kaikista oikeudenmukaisinta olisi, että koko maailmalla kerättäisiin sosiaaliohjelmiin tarkoitettuja veroja yhteen laariin ja jaettaisiin koko maailman avuntarvitsijoiden kesken. Ei suomalainen köyhä ole humanismin silmissä sen arvokkaampi kuin kiinalainen köyhä."

- Oliko siitä tuossa kirjoituksessasi kysymys? Ei, vaan suomalaisista köyhistä.

"Mitä olet mieltä tästä periaatteellisesta perustelusta, Enni."

- Siitäpä sitten vaan lähdet kehittelemään, kunhan saat valmistuttuasi jonkun suojatyöpaikan jostain virastosta, joka maksetaan verovaroilla.

Et muuten vastannut siihen, että miltä tuntuisi vastavalmistuneena työttömänä mussuttaa näkkäriä jossain työttömien turvatalossa.

Käyttäjän Liianvanha kuva
Pekka Heliste

Köyhät myytiin orjiksi eli kuna maksoi halvimman tarjouksen tehneelle isännälle korvauksen siitä, että hän ruokki ja asutti henkilön.
Vastineeksi hän sai käyttää onnetonta hyväkseen miten tahtoi eli käytännössä holhokki oli orjan asemassa

Enni Kulovaara

Nykyään systeemi menee samaan suuntaan. Nimittäin lasten huostaanotoissa ja vanhustenhoidossa mennään halvimman tarjouksen mukaan.

Käyttäjän tsarbombastic kuva
Tsar Bombastic

Kaverille maksettiin mäkkärissä 7,5 e vuoden ajan/tunti. Eipä taida yksikään kokoomuspoliitikko ollut tehnyt tälläisellä palkkauksella töitä. Vaikka eihän lääkärillä tarvitse olla syöpää jotta hän voisi sen parantaa.

Jyri Terttu

Jos nuoria työttömiä on 600 ja avoimia Mcpaikkoja kymmenen, ei se juuri työttömyyttä ratkaise. Mutta voidaanhan taas puhua "työvoimapulasta".

Käyttäjän Json kuva
Jani Jansson

Kannatan perustuloa. Se ratkaisisi esittämäsi kaltaisen häiritsevän ristiriidan.

En kuitenkaan ole sitä mieltä, että kaikkien pitäisi tehdä töitä. Moni tienaa niin hyvin, että verotusta kiristämällä yhden kovapalkkaisen veroilla elättää pari toimetonta ihan hyvin. Niiden jotka valitsevat työnteon, pitäisi siitä kuitenkin jollain tavalla hyötyä.

Käyttäjän Kansine kuva
Kaisa Kansine

Olen joskus miettinyt, että jos perustarpeisiin riittävä raha tosiaan vain tulisi seinästä (eikä silti aiheuttaisi inflaatiota tai vastaavaa... no, pelkkä ajatusleikki), niin jättäytyisikö suurin osa kuitenkaan toimettomaksi? Varmasti työtä tehtäisiin vähemmän, mutta loppuen lopuksi useimmat taitavat kuitenkin haluta tehdä jonkinlaista työtä edes jonkin verran? O_O

Käyttäjän pekkalampelto kuva
Pekka Lampelto

Ennille ja Kaisalle:

Olen itse siis sen kannalla, että maailmassa ei työpaikat riitä, jotta jokaiselle voisi olla mahdollista saada ihmisarvoinen elämä. Puhdas kapitalismi ei pitkällä tähtäimellä toimi, koska automatisaatio ajaa ihmisestä ohi yhä useammassa prosessissa.

Tulevaisuudessa olisikin saatava käyttöön maailmanlaajuinen perustulo ja tasapainottaa tuloeroja siitä sitten pikku hiljaa automatisaation edetessä.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Pakko oikaista Pekka tuota kirjoitusta tukemisesta tuossa vähän ylempänä...voidaanhan me kokeilla samoilla tukimäärillä auttaa suomalaista ja afrikkalaista..tosin täällä paleltuu väki seuraavana talvena ja päästään niistäkin eroon.

Melko heikkoa esittää näillä leveyspiireillä 200 euron tukea,koska lämmitykseen menee kuussakin enemmän. Se nyt vaan pitää ottaa huomioon ja jos ei pidä..niin miksi pitäisi ottaa huomioon mitään muutakaan tai ketään muutakaan..vahvin saa kaiken.

Käyttäjän pekkalampelto kuva
Pekka Lampelto

Suomessa kuitenkin selvittiin hengissä ennen ensimmäisiä sosiaaliturvajärjestelmiä, joista ensimmäiset taisivat tulla 1930-luvulla.

Tarkoituksena ei ole olla julma, vaan yrittää löytää käytännön elämän ja periaatteiden rajoja.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Hädin tuskin selvittiin..ja olihan silloinkin niitä "loisia" jotka tekivät työtä yöpaikan ja ruuan hinnalla. Oletko tutustunut yhtään 1800-luvun loppuaikoihin ja siihen miten työläiset pärjäsivät. Silloin oli näitä Heikkisen tapaisia ihmisiä päättämässä kuka sai ruokaa ja kuka ei. Siihen en haluaisi palata..ja mieluummin teen jotain radikaalia kuin palaisin siihen.. en niin paljon välitä tästä elämästä josta tehdään väkisin helvettiä.

Käyttäjän Liianvanha kuva
Pekka Heliste

"Joo, karsea esitys Pekalta tällä kertaa. Pekka tosin keksii aina milloin mitäkin, joskus Pekka muistaakseni ehdotteli erityisen KORKEAA perustuloa..."

Väärä tulkinta, kerroin vain, että jos halutaan perustulon korvaavan byrokratian niin sen on oltava riittävän korkea, että se kattaa kaiken peruselämisen.

Ehdotetut 300-500 euron perustulot eivät juurikaan poista byrokratiaa.

Em on aivan eri asia kuin ehdottaa perustulon käyttöönottoa

Käyttäjän Kansine kuva
Kaisa Kansine

Puhuin eri Pekasta, etkö tajunnut asiayhteydestä että tarkoitin Pekka Lampeltoa? :D

Käyttäjän wespa kuva
Vesa Äijälä

Miksi meillä on työttömiä, miksi ihmiset eivät halua töitä? Ehkä ongelma ei olekkaan ihmisissä, ehkä ihmisiä ei pitäisikään muuttaa. Ehkä pitäisi muuttaa itse työtä ja sitä miten se nähdään yhteiskunnassamme.

Ehkä kysymyksen "miksi meillä on työttömiä" sijasta pitäisi kysyä "miksi meillä on töitä jotka eivät kiinnosta ihmisiä, vaan sen sijasta edistävät työttömänä oloa". Mielekästä työtä pitäisi saada lisää, yrityksen perustaminen pitäisi olla helpompaa...

Mielestäni ongelma on työssä itsessään, siis työn laadussa, aikatauluissa, järjestelmässä jne... Jos työnteko olisi vapaampaa (vapaammat aikataulut, suurempi päätäntävalta asioista yms.), niin inspiraatio ja työn laatu olisi paljon suurempi nykyiseen verrattuna.

Kysymys kuuluukin, kuinka paljon on oman kidutuksesi hinta? Aika moni nuori on päättänyt, että mikään raha ei korvaa kidustusta, eli sitä ettei nauti työstä. Valitettavasti mielekästä työtä on nykyään vaikeaa saada ja tämä on ihan työjärjestelmän itsensä vika. Onneksi tässä voidaan kehittyä ja miettiä uusia lähestymistapoja. Työ voisi olla kotona maleksimista kiinnostavampaa, mutta se vaatii oikeanlaisen ympäristön ja muut tekijät, raha on siinä listassa viimeisenä.

Ja mikäs sen mukavempaa kuin tehdä jotain (työtä) mistä nauttii täysin sydämin, siinä raha on aivan toissijainen seikka.

Työn pitääkin olla mielekästä, jotta sitä on mielekästä hakea ja jotta inspiraatio sen tekemiseen säilyy. Mielenkiintoista ja hyvää työtä tekee mielellään vaikka palkka olisi vähän pienempikin. Nykyisessä järjestelmässä vapautta on aika vähän ja jos sitä haluaa, niin parempi on perustaa oma yritys, mutta senkään perustaminen ei ole ihan helppo homma, varsinkaan kun välillä se itsessään vaatii rahaa (työtilojen yms. hankkiminen)...

Hyvä video tutkimuksista, mikä motivoi ihmisiä töihin ja työssä:
http://www.youtube.com/watch?v=u6XAPnuFjJc

PS. Perustulo olisi hyvä porkkana jolla voisi edistää myös uusien yritysten perustamista ja tehdä enemmän pätkätöitä yms.

Aino Elo

Itsekin hain mc donaldsiin vuonna 2001 ja pääsin tietysti mutta peruutin oitis kun selvisi että palkka monta kuukautta 80 prosenttia oikeasta ja työ osa-aikatyö. Palautin Mc donaldsin vaatteet ja etsin toisen työn. Ja koulutetulla se ei välttämättä ole kovin korkea meriitti se mc donaldsissa työskentelyn näkyminen cv:ssä. :)
Pitää myös muistaa että kaikista EI ole työskentelemään mc donaldsilla! Mieti nyt jos siellä on joku hitaanpuoleinen persoona, kauanko homma rulettaa? :)